op
×

Από το Φουρφουρά στο Σάμερχιλ: Μια ταινία για τις εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης

Διαβάστηκε
Από το Φουρφουρά στο Σάμερχιλ: Μια ταινία για τις εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης
Ένα ντοκιμαντέρ σε ύφος ταινίας «δρόμου» (road movie) για τη γνώση και την περιπέτεια της μάθησης, εκτός κατεστημένων δομών και αναλυτικών προγραμμάτων. 

Ενα οδοιπορικό εξερεύνησης της γνώσης και της μάθησης εκτός της θεσμοθετημένης εκπαίδευσης. Η μαθητεία ταυτίζεται με την ανακάλυψη των πηγών της γνώσης μέσω του ταξιδιού, με σκοπό να βιώσει την ελευθερία. Μαθαίνουμε πώς να μαθαίνουμε μαζί με το παιδί και καταγράφουμε την εμπειρία μας για να την μοιραστούμε.

Η βασική μας ανάγκη αυτήν τη στιγμή είναι η αναβάθμιση του υπολογιστικού συστήματος της μονταζιέρας μας, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε το πρόπλασμα της ταινίας, καθώς και το απαραίτητο τρέιλερ προώθησης που θα χρησιμοποιηθεί για την προσέλκυση παραγωγού και αγοραστών για την ταινία μας , για την οποία έχει ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον η κρατική τηλεόραση (ΕΡT2). 

Η απόφαση για τη δημιουργία αυτού του ντοκιμαντέρ, λήφθηκε κατά τη διάρκεια μιας μικρής χρονικής περιόδου περισυλλογής με αφορμή την παραμονή μας στο ορεινό χωριό του νομού Ρεθύμνης, Φουρφουράς, όπου λειτουργεί το πρώτο Σχολείο της Φύσης και των Χρωμάτων. Ενα τολμηρό θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε εγχείρημα μιας διαφορετικής προσέγγισης στη μάθηση,  μέσα στο ελληνικό δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.

Ηταν ή φυσική κατάληξη των επιλογών μας να ζήσουμε και να βιώσουμε την καθημερινότητα του σχολείου, μέσω της 10χρονης κόρης μας. Το γεγονός της συμμετοχής της στο συγκεκριμένο σχολικό περιβάλλον, έφερε στην επιφάνεια ερωτήματα σχετικά με την φύση της εκπαίδευσης και σε συσχετισμό με τη λειτουργία σχολείων προτύπων της λεγόμενης αντιαυταρχικής εκπαίδευσης, μας κίνησε το ενδιαφέρον να κινηθούμε πιο συγκεκριμένα στα ζητήματα που θίγει η λειτουργία ενός τέτοιου παραδείγματος μέσα στο υπάρχον θεσμικό και κοινωνικό πλαίσιο…

Ετσι με γνώμονα πάντα την ικανοποίηση της φυσικής και έμφυτης τάσης μας ως ανθρώπινα όντα, να ικανοποιούμε την περιέργειά μας μέσω της αναζήτησης, «μπαρκάρουμε» σε ένα ταξίδι ανακάλυψης της γνώσης για το περιβάλλον στο οποίο ζούμε και σε αυτό που θα μπορούσαμε ίσως να ζήσουμε, αν είχαμε γεννηθεί σε διαφορετική γεωγραφική περιοχή. Ανακαλύπτουμε τα όρια αυτής της γνώσης γνωρίζοντας τους ανθρώπους που έκαναν πράξη τα οράματά τους για μια αναγεννητική παιδεία και εμπλεκόμαστε ενεργά στη ζωή κάθε νέου πεδίου εξάσκησης της μαθητείας μας, αφουγκραζόμενοι τις ιδιαίτερες ανάγκες ενός παιδιού κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του σε ενήλικο άτομο.

Σύνοψη

Ένα ταξίδι στην Κρήτη, όπου λειτουργεί το πρώτο δημόσιο δημοτικό σχολείο όπου οι δάσκαλοι πειραματίζονται ανοιχτά με τις δομές της εκπαιδευτικής διαδικασίας και δίνουν στη μικρή μας πρωταγωνίστρια τη δυνατότητα να εκφράσει τις ιδιαίτερες κλίσεις της. Μέσα από αυτήν την εμπειρία, εξερευνά τον κόσμο και αναζητά μαζί μας τα σχολεία που λειτουργούν με δημοκρατικές αρχές και σέβονται τις ιδιαίτερες κλίσεις και τα ενδιαφέροντα των παιδιών , δίνοντας τους την ευκαιρία να τις ακολουθήσουν.

Ετσι ξεκινάει ένα ταξίδι γνωριμίας με τα “περίεργα” αυτά σχολεία που καταγράφεται και παρουσιάζεται μέσα από τα μάτια ενός γονιού κινηματογραφιστή και της κόρης του. Η κατάληξη είναι η αέναη κίνηση και το ταξίδι το ίδιο γίνεται μαθητεία και ψυχαγωγία ταυτόχρονα, ένα σχολείο του δρόμου, όπου οι παύσεις, τα διαλείμματα, συμπορεύονται με τη δράση και τη φυσική διαδικασία της μάθησης, σε ένα αξεδιάλυτο σύμπλεγμα επιθυμιών και προσμονών που θέτουν σε εγρήγορση την αυτογνωσία μας

Τεχνική κινηματογράφησης και ύφος

Το ντοκιμαντέρ αποτελεί μια πλατφόρμα δημιουργικής διάδρασης ή διαδραστικής δημιουργίας, με το ανοιχτό σε περιεχόμενο οπτικοακουστικό υλικό που συγκεντρώνεται από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές. Η βασική ιδέα είναι να οργανώνεται σε κάθε σχολείο που επισκεπτόμαστε ένα μικρό εργαστήρι δημιουργίας ντοκιμαντέρ και να αφήνουμε μετά τα ίδια τα παιδιά και τους δασκάλους να φτιάξουν το κομμάτι που θα συμπεριληφθεί στην τελική ταινία. Με αυτόν τον τρόπο γίνονται κοινωνοί σε ένα ομαδοσυνεργατικό πρότζεκτ (εργασία δράσης) με όλα τα γνωστά οφέλη, βοηθώντας μας παράλληλα να εντάξουμε την’ έννοια της δημοκρατίας στο ίδιο το σώμα της ταινίας, με λίγα λόγια μια απόπειρα ώστε η φόρμα να ακολουθεί με συνέπεια το περιεχόμενο.

Οι ιδιαίτερες τεχνικές που εφαρμόζονται υπαγορεύουν και το γενικότερο ύφος της ταινίας.

Δεν υπάρχει κάτι προετοιμασμένο από πριν, με την έννοια ότι αφήνουμε κάθε δράση να εκτυλιχτεί αβίαστα μπροστά στον φακό της κάμερας. Ακολουθούμε την αυθόρμητη έκφραση των εκάστοτε πρωταγωνιστών και δίνουμε τη δυνατότητα να συμπράξουν στη διαδικασία καταγραφής.

Όσον αφορά την μικρή πρωταγωνίστρια που παρακολουθούμε, αποφεύγουμε να επεμβαίνουμε στη φυσική ροή έκφρασης, αξιοποιώντας έτσι τη δυναμική του αυθορμητισμού που μας προσφέρεται. Προσπαθούμε να ενσωματώσουμε στο σώμα της ταινίας τα στοιχεία του alter ego που υιοθετεί για να εκφραστεί, υπό την μορφή μιας διαφορετικής κάθε φορά περσόνας που ανεξάρτητα και ελεύθερα επιλέγει . Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που προέκυψε κατά τη διάρκεια παιχνιδιού ρόλων σε συνδυασμό με τα οπτικοακουστικά μέσα και εξελίχθηκε σε άποψη-πρόταση που διευρύνει το πεδίο καταγραφής της πραγματικότητας, μέσα από το πρίσμα μιας νέας κάθε φορά, επιτηδευμένης ζωντανής παράστασης, μπροστά στον φακό της κάμερας.

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό στοιχείο της τεχνικής και του συνακόλουθου ύφους, που υπαγορεύεται από το ίδιο το ιδιαίτερο θέμα που πραγματεύεται η ταινία είναι η κατάλυση των διαχωριστικών γραμμών του σκηνοθέτη και των πρωταγωνιστών. Με μια χειρονομία προσφοράς του πεδίου έκφρασης στους ίδιους τους πρωταγωνιστές, μέσω της δυνατότητας να συμβάλλουν δημιουργικά στην ολοκλήρωσης της ταινίας, με τρόπο που λαμβάνει υπόψη την ιδιαιτερότητα κάθε περίπτωσης και συνάδει με το ζήτημα της ίδιας της δημοκρατικής διαδικασίας.

Έτσι, με γνώμονα τις ιδιαίτερες ανάγκες συμμετοχής κάθε σχολείου σε αυτό το ανοιχτό σε περιεχόμενο ντοκιμαντέρ που αποτελεί ταυτόχρονα μια εκπαιδευτική πλατφόρμα επικοινωνίας και μέσο ελεύθερης έκφρασης , δίνεται σε όλους τους συμμετέχοντες η δυνατότητα να γίνουν πρωταγωνιστές με δημιουργία και συνεισφορά βίντεο αυτοπαρουσίασης τους.

Πρόκειται για ένα έργο αυτοχρηματοδοτούμενο και χρειάζεται την υποστήριξή σας  προκειμένου να γίνει πραγματικότητα. Ο αρχικός προϋπολογισμός της ταινίας μας υπολογίζεται σε συνολικά 12000 € και καλύπτει το κόστος για τα γυρίσματα σε όλες τις απαιτούμενες τοποθεσίες ( η επεξεργασία και το μοντάζ δεν συμπεριλαμβάνονται). Έχουμε ήδη δαπανήσει 2000 € για το προκαταρκτικό στάδιο γυρισμάτων στην Ελλάδα, Γαλλία, Βέλγιο και Γερμανία. Θα πρέπει να συγκεντρώσουμε το υπόλοιπο του ποσού, το συντομότερο δυνατόν, προκειμένου να βοηθηθούμε στον μελλοντικό μας προγραμματισμό. 

Για κάθε οικονομική προσφορά, θα καταγραφεί το όνομα του δωρητή στη λίστα ειδικής ευεργεσίας, των τίτλων της ταινίας μας.

 

          oneup.gr

Σχετικά άρθρα

"Ψυχές των Συνόρων": Στηρίζουμε ΕΔΩ το Crowdfunding του συγκλονιστικού ντοκιμαντέρ για την Ειδομένη [ΒΙΝΤΕΟ]

Ο βραβευμένος Έλληνας κινηματογραφιστής Τάκης Μπαρδάκος μετά τη συγκλονιστική ταινία του «Η ΑΘΗΝΑ ΑΠΟ ΚΑΤΩ», επανέρχεται με τη  δημιουργία ενός ακόμη συγκλονιστικού φιλμ

"Ένα δέντρο, μια φορά" - Δείτε εδώ την υπέροχη ταινία που βασίστηκε στο βιβλίο του Ευγένιου Τριβιζά

Σ' ένα άχαρο πεζοδρόμιο μιας πολύβουης πολιτείας ήταν κάποτε ένα άσχημο παραμελημένο δέντρο. Κανείς δεν το πρόσεχε. Κανείς δεν το φρόντιζε. Κανείς δεν του έδινε σημασία. 

Δείτε εδώ το χαμένο φιλμάκι-θρύλο που προέβλεπε τον ναζισμό [Βίντεο]

Τη θεωρούσαν «χαμένη» ταινία εδώ και 90 ολόκληρα χρόνια. Όμως τελικά η «Πόλη Χωρίς Εβραίους», μια ταινία του βωβού κινηματογράφου, προμήνυμα της ανόδου του ναζισμού στη Γερμανία
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του. Συνεχίζοντας την περιήγηση αποδέχεστε στην Πολιτική cookies ×